Nieuwsoverzicht‎ > ‎

Nieuwsbrief oktober 2017

Geplaatst 13 okt. 2017 05:37 door Mirjam Rienstra   [ 13 okt. 2017 06:57 bijgewerkt ]
Dit is de eerste nieuwsbrief van het dit schooljaar. We zijn alweer een paar weken bezig, de herfstvakantie is zelfs alweer in zicht. In deze nieuwsbrief is een heuse prijsvraag te vinden voor leerlingen uit klas 1 en 2. Met de prijsvraag is een leuke prijs te winnen dus lees snel verder en doe mee. 
Ik wens jullie veel leesplezier.

Schoolvakanties:
Herfstvakantie vanaf zaterdag 21 oktober tot en met zondag 29 oktober 2017.


Nieuwe scholen en het nieuwe schoolgebouw

Dit jaar is SVPO uitgebreid met twee nieuwe scholen, namelijk SVPO Amsterdam en SVPO Utrecht. In totaal zijn er nu vijf scholen in Nederland, te weten Tjalling Koopmans College in Hurdegaryp, Isaac Beeckman Academie in Zeeland, Ida Gerhardt Academie in Geldermalsen, SVPO Amsterdam en SVPO Utrecht.

Voor het Tjalling Koopmans College is men druk bezig met het nieuwe gebouw. Dat komt op het terrein tussen de Rijksstraatweg en de Reidroas in Hurdegaryp. De bestemming voor dit terrein is op dit moment van alles maar geen 'onderwijs'. 
In een bestemmingsplan staat beschreven wat er met een ruimte (of een stuk grond) mag gebeuren. Op dit moment mag daar dus nog geen school gebouwd worden. Daarom is aan de gemeente gevraagd om het bestemmingsplan te wijzigen in 'onderwijs' zodat we kunnen beginnen met de bouw van een nieuwe school. Voordat dat gaat gebeuren kunnen de bewoners nog bezwaar maken, bijvoorbeeld omdat ze denken ze meer last zullen hebben van onze kleine school dan van een gigantisch kantoren complex. Wij weten natuurlijk dat dat niet zo is omdat we alleen maar leerlingen hebben die zich netjes gedragen en geen overlast veroorzaken. Blijf dat dus ook vooral doen! Gedraag je netjes en beleefd, laat geen rotzooi achter en zorg dat de bewoners van Hurdegaryp, net als ons, alleen maar kunnen constateren dat de leerlingen van TKC zeker geen overlast veroorzaken! Een nieuw schoolgebouw is iets wat we allemaal erg graag willen.
Zodra het bestemmingsplan gewijzigd is kunnen we beginnen met bouw.


Prijsvraag: Maak kans op een ticket naar de thrillermusical ‘Shock’!
Mel Wallis de Vries is de meest succesvolle jeugdauteur van dit moment. Haar boeken zijn natuurlijk ook razend populair bij onze leerlingen van klas 1 en 2. ‘Shock’ is een van de bestsellers van De Vries en op 27 oktober gaat de thrillermusical over dit boek in première! Deze rondreizende musical komt ook twee keer naar Friesland, en voor één van de voorstellingen hebben wij tien kaartjes bemachtigd!

Op donderdag 11 januari wordt de thrillermusical ‘Shock’ opgevoerd in theater de Harmonie in Leeuwarden. Vanaf 19:30 mogen de tien winnaars onder begeleiding van mevrouw De Haan (docente Nederlands klas 1) en mevrouw Weites (docente Nederlands klas 2) gaan genieten van deze razendspannende musical!

Als je wilt winnen, moet je daar uiteraard iets voor doen. Binnenkort zal er tijdens een les Nederlands van klas 1 en klas 2 een spannend stukje worden voorgelezen uit ‘Shock’. Hoe loopt dit af..? Dat mag je zelf gaan schrijven!

Alles op een rij:
De opdracht is alleen bedoeld voor leerlingen klas 1 en 2. Je zelfbedachte ‘einde’ van het verhaal mag niet langer zijn dan 1000 woorden. Je dient je verhaal getypt (en geprint) in te leveren bij meneer Hiscox (docent Engels klas 1). Schrijf je naam er niet bij! Meneer Hiscox zal ieder verhaal een nummer geven, zodat alles anoniem kan worden beoordeeld. De jury zal bestaan uit mevrouw De Haan en mevrouw Weites.

De uiterste inleverdatum van deze opdracht is vrijdag 17 november om 16:55 bij meneer Hiscox. De winnaars worden in de eerste week van december bekendgemaakt. Wij wensen iedereen heel veel succes en plezier bij het schrijven!

Zit je in klas 3 of hoger en lijkt het jou ook leuk om naar de thrillermusical te gaan? Je kunt natuurlijk altijd zelf een ticket kopen!


IELTS examen voor 5 VWO klassen dit jaar
Onze VWO-5 klassen gaan van 5 tot en met 8 juli naar Amsterdam. Ze doen dan mee aan het IELTS examen.

IELTS is een test in de engelse taal van de universiteit van Cambridge, ESOL Examinations, British Council en IDP en geeft een beoordeling van de taalvaardigheid van mensen van wie engels niet de moedertaal is maar die in het engels willen gaan studeren of werken. In Nederlands wordt deze test door het British Language Training Centre (BLTC) afgenomen, in samenwerking met de University of Cambridge Local Examinations Syndicate (UCLES).

De test richt zich op alle vier de taalvaardigheden: luisteren, lezen, schrijven en spreken. Er komt een aparte beoordeling voor elke taalvaardigheid én een algemene beoordeling. 
Het niveau waarop onze leerlingen worden getest is academisch.
De uitslag van IELTS wordt wereldwijd geaccepteerd door onderwijsinstellingen, werkgevers, overheden enzovoort.
Leerlingen krijgen na afloop een certificaat met daarop het behaalde resultaat.



Van Gijs Raeven (docent Latijn)
Iedereen voelt intuïtief wel aan dat er iets niet helemaal klopt als scholen gaan fuseren en dan de gezamenlijke directies gaan vergaderen hoe ze de efficiëntie kunnen verhogen, en op allerlei manieren het bedrijfsleven na gaan spelen - op een gegeven moment ontstaan er bijvoorbeeld een CFO en een 'jaarlaagmanager.'
Maar scholen zijn geen bedrijven, ze worden betaald door de overheid. Een professor organisatiekunde legde me ooit uit dat het aantal ambtenaren in een organisatie eigenlijk alleen maar kan groeien. Stel een beleidsmaker komt met een plan om het aantal medewerkers flink terug te schroeven. De uitvoerende ambtenaren zeggen: uitstekend plan, doen we! De volgende dag komen ze vertellen dat ze een 'Commissie Terugschroeving' hebben opgericht maar dat ze nog 0,5 FT te kort komen, en of er even getekend kan worden voor een nieuwe vacature-ronde. Als je hier het hoofd van Nigel Hawthorne in de BBC-serie Yes Minister bij denkt zie je dat dit niet zomaar een absurdistisch grapje is. 

Ik las onlangs in De Correspondent dat er de afgelopen 20 jaar miljarden extra euro's zijn uitgetrokken voor verbetering van het onderwijs, maar deze zijn vooral verdwenen in de managementlaag. De politieke wil is er in principe; Frans van Haandel & Hans Duijvestijn laten in dit artikel zien hoe dat heeft uitgepakt. Ze geven bijvoorbeeld dit staatje over de relatieve groei van het aantal leraren, niet-onderwijzend personeel en het aantal leerlingen. 


Inline afbeelding 1
 

Dit is inmiddels ook tot politiek Den Haag doorgedrongen. In 2016 heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen dat de methode van de 'lumpsum' (scholen mogen hun budget geheel naar eigen inzicht besteden) niet goed werkt. Frans van Haandel & Hans Duijvestijn schrijven in hun conclusie dat inmiddels een commissie aan het werk is gesteld om te kijken hoe de situatie verbeterd kan worden. Hopelijk zal deze commissie ook kijken naar dit artikel in De Correspondent en misschien naar voorbeelden uit de praktijk zoals het Tjalling Koopmans College die bewijzen dat het ook anders kan. Hopelijk komen ze niet met een oplossing die een extra ambtenaar 'Controle Uitgave Lumpsum' aan ons recordhoudend kleine aantal niet-onderwijzend personeel zal toevoegen. 





Comments