Nieuwsoverzicht


Nieuwsbrief juli 2017

Geplaatst 19 jul. 2017 03:56 door Els de Haan   [ 19 jul. 2017 04:51 bijgewerkt ]


Nog een paar dagen en dan kunnen we terugkijken op een mooi schooljaar. Er is hard gewerkt en we hebben erg fijne taalreizen achter de rug.  In deze laatste week streven we ernaar om de leerlingen die nog op school zijn met een volledig afgerond programma naar het volgend leerjaar te bevorderen. Dit jaar zijn er voor het eerst eindexamens geweest. Alle leerlingen zijn in één keer geslaagd! De resultaten van de examens kunt u vinden in deze nieuwsbrief. Naast de examenresultaten kunt u ook verslagen/foto's zien van de taalreizen, culturele activiteiten en de uitreiking van de diploma's.  Veel leesplezier en tot na de zomervakantie!


Belangrijke data


22 juli             - start zomervakantie

4 september    - begin van het schooljaar 



Team Tjalling Koopmans College 2017/2018

Nieuwe collega's:

Nadine Blaak - Latijn onderbouw
André Philips - Wiskunde klas 2
Ruurd Spinder - Economie klas 4+5
Tanja Monker - Wiskunde klas 4
Jil Meilof - Nederlands klas 5
Hans van der Meer - Natuurkunde klas 4+5
Sharon van Noordenne - Aardrijkskunde klas 4+5

Collega's die ons gaan verlaten:

Meindert Bouma - docent LO
Meindert Bouma gaat naar Australië. Hij heeft ons al eerder verlaten, maar toen kwam hij na een jaar weer terug.
Dit keer emigreert Meindert en blijft hij in Australië.  Wij wensen Meindert en zijn vriendin veel succes toe.




Examenresultaten Tjalling Koopmans College


De eerste lichting eindexamenkandidaten van het Tjalling Koopmans College is in 1 keer
geslaagd. De meeste leerlingen zijn geslaagd voor alle 4 sectoren. 
Twee leerlingen zijn 'slechts' geslaagd voor 3 van de 4 sectoren.

Geslaagd voor alle 4 sectoren:
Chiem van Diepen
Sander Hiemstra
Rinke Ties Hoekstra
Arjen Houter
Adam Hovinga
Keimpe Jonker
Jelmer Straatsma
Nynke van der Veen
Jurre Visser
Lieke de Vries

Geslaagd voor Mavo EC, LB en TE:
Liam van der Kooi
Edwin Nout

Alle leerlingen hebben de rekentoets gehaald met gemiddeld 
het hoogste cijfer van Nederland (8,3).




Sportdagen


Hallo allemaal,


En daar waren de sportdagen al, wat gaat een jaar toch snel.. Voor alle leerjaren hebben we

een sportdag georganiseerd. Klas 1 op maandag 3 juli, klas 2 op dinsdag 4 juli,

klas 3 op donderdag 6 juli en klas 4 op vrijdag 7 juli.

In de ochtend op school aan het werk, in de middag met z’n allen naar het sportveld.

Op het programma stonden Softbal, Flag Football en Bubbel Voetbal (en nog een estafette).

De leerlingen konden in de lessen een keuze voor een sport/sporten maken

en de 4 sportgroepen van het betreffende leerjaar

moesten het dan op de sportdag tegen elkaar opnemen.

Met hulp van onze collega’s hebben we alles in goede banen kunnen leiden

en natuurlijk hebben we met een aantal fanatieke collega’s ook gestreden tegen de leerlingen.

Alle leerlingen hebben we tijdens de sportdag zelf getrakteerd op wat

gezonde snacks en voor de beste sportgroepen hadden we tijdens de

(eveneens geslaagde) barbecue afgelopen vrijdag nog een extraatje.

Het is een geslaagde week geworden met veel actie, plezier en

mooi weer!


Met sportieve groet,


Meneer Bouma en meneer De Haas


 

 






Is een filosoof en een filosofieleraar hetzelfde?

Ik ga het in dit essay hebben over mijn standpunt dat een filosoof
en een filosofieleraar niet hetzelfde zijn. Ik ga argumenten geven
vóór mijn standpunt. En natuurlijk ook een slot, waarin ik alle
argumenten samenvat en mijn standpunt nog even duidelijk maak.
Ik vind dat een filosoof en een filosofieleraar niet hetzelfde zijn.
1. Omdat een filosoof andere dingen doet dan een filosofieleraar.
Een filosoof die schrijft en bedenkt filosofische dingen. Ook is hij de
hele tijd bezig met zijn nieuwe idee over bijvoorbeeld wat de mens is
of over de perfecte samenleving.
Alleen een filosofieleraar is niet bezig met een nieuw idee over wat
een mens is, een filosofieleraar is bezig met een nieuw idee wat hij
moet doen voor zijn les. En als de leraar een filosofische quote nodig
heeft, steelt hij hem uit de tekst van een echte filosoof. Net zoals wij
in de les quotes van de tekst stolen. Misschien is een leraar wel bezig
met een filosofisch ding, maar dan is het niet erg belangrijk voor de
hele mensheid, alleen voor de leerlingen.
2. Een filosoof en filosofieleraar zijn zelf ook hele andere beroepen.
Een filosofieleraar is een baan (Vraag maar aan Mnr. Hiscox, toen ik
aan hem vroeg of hij een baan of een beroep had zei hij een baan).
Maar een filosoof is van zichzelf niet echt een beroep. Maar je kan wel
een echte filosoof van beroep zijn, maar dan moet je een filosofisch
boek hebben geschreven of minimaal een aantal artikelen in een krant
bijvoorbeeld. En als je dan in de krant staat, komt er misschien wel te
staan bij je naam dat je een filosoof bent, bijvoorbeeld:
‘Timo Kuipers, Filosoof.’ (dat ziet er echt uit, of niet!)
3. Ook werken ze anders. Een filosofieleraar werkt met kinderen en
heel misschien andere leraren. Maar een filosoof die werkt niet met
kinderen, en niet met leraren maar met andere filosofen. Als een
filosoof les gaat geven aan kinderen dan is het dus een filosofieleraar.
4. Een filosoof en een filosofieleraar studeren aan een andere
opleiding. De leraar gaat naar het HBO en een filosoof moet naar de
Universiteit.
5. Nu een vraag. Als iemand aan u zou vragen wat voor beroep/baan u
heeft. Wat zou u dan antwoorden? Ik denk dat u zijn antwoorden:’Ik
ben filosofieleraar.’ of: ‘Mijn baan is filosofieleraar.’ Want als u zou
antwoorden met: ‘Ik ben een filosoof’, want dan liegt u eigenlijk!
Daarom is mijn standpunt dus dat een filosoof en een filosofieleraar
hele andere beroepen zijn.
Ze doen andere dingen, ze werken met andere mensen en ze
studeren andere dingen.

Mayra Yedema 1B
Bronnen:
Argument 2: https://www.nationaleberoepengids.nl/Filosoof



Gymnasium op het TKC: bezoek Archeon

 

Op 6 en 7 juli 2017 brachten de gymnasiasten uit klas 1 en 2 een bezoek aan het Archeon.

Deze excursie werd mogelijk gemaakt door school en door alle ouders die het vervoer

van en naar het Archeon wilden verzorgen, super!

In het Archeon kregen we eerst een Doe route. De Archeotolk legde ons van alles uit,

liet ons dingen zien en vooral ook ervaren:

bijvoorbeeld aanliggen in een triclinium (= een luxe Romeinse eetzaal),

een fibula (= kledingspeld) maken, ruiken aan garum (= rotte vissaus),

marcheren en gemasseerd worden in het badhuis. Na de lunch was er voor de leerlingen

tijd het park op eigen gelegenheid te verkennen. Naast een Romeins deel,

zijn er in het park namelijk ook een prehistorisch en een Middeleeuws gedeelte aanwezig.

Daarna verzamelden we weer bij de Romeinse tempel voor een offerceremonie en bekeken vervolgens

een gladiatorengevecht in de arena.

De actieve rondleidingen, het prachtige weer en onze geïnteresseerde

leerlingen en ouders maakten van deze twee dagen een feestje!

In de lessen Latijn is er ook de laatste tijd stevig doorgewerkt.

De tweedeklassers rondden al eerder hun module Grieks af,

er werden schitterende Heraklesprojecten gemaakt en bij Latijn kennen we

nu zo’n 300 woorden, alle naamvallen en al vier tijden, goed gedaan!

Volgend jaar werken we verder aan thema 3 en 4 uit SPQR.

Maar nu eerst: uitrusten en genieten van de vakantie en jawel,

ook dat woord komt uit het Latijn, het werkwoord vaco, vacare betekent namelijk ‘vrij zijn van’.

Valete!

Judith Stavast

docente klassieke talen




 



Ontwerp van ons nieuwe gebouw begint vorm te krijgen


Franz Ziegler is verantwoordelijk voor het ontwerp van ons nieuwe gebouw.

Hij is architect en ontwerpt voor ons ook al een school in Geldermalsen.

Hij heeft voor ons een compact gebouw ontworpen, in een vierkant met twee bouwlagen

(begane grond en verdieping).

Dat is een bouwlaag minder dan de kantoren verderop, waardoor op het schoolgebouw

de ruimte ontstaat voor een schuin dak.

Dat geeft een mooiere uitstraling en behoudt het dorpse karakter.

De aula zit in dit ontwerp in het midden van het gebouw,

zodat lokalen daar ook direct op uitkomen.

Met deze invulling blijft een groot deel van het terrein open en groen

en blijft er een prachtige boom behouden.

 




Barbecue vrijdag 14 juli

Hierbij een impressie van onze barbecue. 





















Eerste lichting TKC in 1 keer geslaagd

Geplaatst 14 jun. 2017 09:07 door Suzan Polet

De eerste lichting eindexamen kandidaten van het Tjalling Koopmans College is in 1 keer geslaagd.
De meesten zijn geslaagd voor alle 4 sectoren. Twee leerlingen zijn 'slechts' geslaagd voor 3 van de 4 sectoren.

Geslaagd voor alle 4 sectoren:
Chiem van Diepen
Sander Hiemstra
Rinke Ties Hoekstra
Arjen Houter
Adam Hovinga
Keimpe Jonker
Jelmer Straatsma
Nynke van der Veen
Jurre Visser
Lieke de Vries

Geslaagd voor Mavo EC, LB en TE:
Liam van der Kooi
Edwin Nout

Alle leerlingen hebben de rekentoets gehaald met gemiddeld het hoogste cijfer van Nederland (8,3).




Nieuwsbrief april

Geplaatst 14 apr. 2017 07:10 door Els de Haan

Met de meivakantie in zicht is het weer tijd voor nieuws vanuit het Tjalling Koopmans College. In deze nieuwsbrief kunt u onder meer een verhaal over de excursie naar Amsterdam vinden, informatie over het gymnasium op het TKC en een gedicht van Sander Bekhof.



Belangrijke data


Pasen: 17 april

Meivakantie: 22 april t/m 30 april

Bevrijdingsdag: 5 mei

Taalreis Vichy, Frankrijk: 8 mei t/m 12 mei (leerjaar 3)

Taalreis Rouen, Frankrijk: 14 mei t/m 19 mei (leerjaar 2)

Hemelvaart: 25 mei t/m 28 mei

Pinksteren: 5 juni




Gymnasium op het TKC

De meeste leerlingen op het TKC hebben een vierdaagse schoolweek. Sommigen komen echter elke week op hun ‘vrije’ dag toch naar school om Latijn/Grieks te volgen. In de lange, maar goed gevulde lessen bouwen we woordenschat op en ontdekken we hoeveel woorden van Latijnse origine (!) er in het Nederlands en andere talen terecht zijn gekomen. We leren de grammatica die met alle naamvallen erg verschilt van de onze. Ook houden we ons bezig met de mythologie, al die prachtige verhalen over goden, godinnen, helden en andere wezens. De gymnasiasten hielden godenpresentaties, schreven hun eigen mythe en werken nu aan het Herakles-project. In december vierden we samen de Saturnalia, een soort Romeinse variant van ons Sinterklaasfeest. We brachten toen een offer aan Saturnus en aten daarna samen.

Nijmegen febr17.jpg wordt weergegevenKlas 2 gymnasium heeft in februari een bezoek gebracht aan de Gladiatorententoonstelling in Nijmegen en voor de komende tijd staat voor klas 1 en 2 gymnasium nog een excursie naar het Archeon in Alphen aan de Rijn in de planning.

Ave!

Judith Stavast

Docente klassieke talen




In een grote groene wei
stonden eens twee koeien
zomaar uit verveling
wat naar elkaar te loeien

toen kregen deze koeien
toch nog bijna mot
want de ene koe zij ''boe''
de ander ''schrik me rot!''     image.png wordt weergegeven




Amsterdam klas 1


20170324_083607.jpg

Wij zijn van 20 tot 24 maart naar Amsterdam geweest.

In die week hadden we een erg druk programma. We zijn naar verschillende musea en naar het theater geweest, waaronder Het Rijksmuseum, Body World en de Krakeling. Toen we maandagmiddag na een reis van 2 uur aankwamen op de camping werd iedereen ingedeeld in de cabins.

Iedereen legde snel zijn spullen neer en weg gingen we weer. We hadden die middag een historische stadswandeling van 3 uur gepland staan. Na een half uur gewandeld te hebben door allemaal winkelstraatjes konden we het niet meer weerstaan en gingen we toch maar shoppen. Elke avond en ochtend stond voor ons een heerlijke maaltijd klaar, dit werd verzorgd door de camping. De maaltijden verschilden per avond: patat met shoarma, pasta pesto, lasagna en stamppot.



Dinsdag was ook weer een drukke dag, elke klas ging ergens anders heen. 1A is in de ochtend samen met 1E naar Artis+Micropia gegaan. In de middag is 1A naar het Rijksmuseum gegaan en 1E naar Nemo. 's Avonds zijn we met de complete 1e klas naar Pathe (bioscoop) gegaan. In de bioscoop kreeg ieder een bak popcorn en een flesje drinken. De film die we bekeken heet: “The Space Between Us“. De film gaat over een jongen die geboren is op Mars en verliefd wordt op een meisje van de aarde. De jonge gaat naar aarde maar moet na 1 week genoodzaakt door zijn gezondheid terug naar Mars. Aan het einde van de film zie je dat het meisje aan het trainen is om naar Mars te kunnen gaan.20170321_204005.jpg


20170321_115701.jpg20170321_103551.jpg20170321_103224.jpg



Woensdag zijn we naar het Anne Frank Huis en naar Body Worlds gegaan. Het was allebei erg leerzaam en leuk. In het Anne Frank Huis hebben we het met de gids over de 2e Wereldoorlog gehad. En daarna hebben we het achterhuis bekeken.

In Body Worlds was erg veel te zien en hebben we nog maar even goed kunnen leren voor de biologie toets die we de week erna hadden. 's Avonds zijn we naar het theater geweest. De naam van het theater is De Krakeling en de voorstelling heet Guerilla. Het was een dansvoorstelling en iedereen heeft het erg naar zijn/haar zin gehad. Het woord Guerrilla betekent klein protest. Het ging erover dat je mag zijn wie je wilt zijn en dat mag laten zien.


20170323_134827.jpg

Donderdag zijn we naar het Rembrandthuis en Nemo geweest. In het Rembrandthuis kregen we een rondleiding en daarna een workshop etsen. Etsen is dat je met een naald in een plaat ‘snijdt’ en je er inkt overheen rolt. Daarna moet je de overtollige inkt wegpoetsen en vervolgens stempelen. Als het goed is gegaan houd je een stempel op papier over. Donderdagavond hadden we Bonte Avond. Er kwamen verschillende optredens voorbij: debatteren, liefdesvoorspellingen, Skeer, geblinddoekt eten herkennen en een

Skere Payback. Uiteindelijk  heeft het debat gewonnen, de prijs was  €20,-IMG-20170323-WA0046.jpegIMG-20170323-WA0048.jpg


Vrijdag hadden we een vrije ochtend waarbij we gingen shoppen.


Klik hier voor een filmimpressie van Amsterdam


Isa van der Leest en Thialda de Vries, 1A



Aapjes kijken

Maandag 27 maart 2017, een zonnige lentedag. Een mooie dag om buiten te zijn. Dat waren de leerlingen van onze eerste examenklas (mavo) ook. Zij hebben deze dag een gedragsonderzoek uitgevoerd in Aquazoo. Gewapend met een vooraf gemaakt ethogram en protocol hebben zij verschillende diersoorten geobserveerd. Een taak waar concentratie en geduld voor nodig is. Maar er was tussendoor ook genoeg tijd om te ontspannen en de rest van de dierentuin te verkennen. Een geslaagde middag!

C:\Users\Janneke\Google Drive\Foto's\DSC00040.JPG C:\Users\Janneke\Google Drive\Foto's\DSC00017.JPGC:\Users\Janneke\Google Drive\Foto's\DSC00030.JPG




Kennismakingsdag nieuwe leerlingen 

De datum van de kennismakingsdag is bekend!! 
Op 14 juni aanstaande kunnen onze nieuwe leerlingen kennismaken met hun mentor, de vakdocenten en met hun nieuwe klasgenoten.
Het programma duurt van 13u30 tot 16u00 en is alleen voor nieuwe leerlingen. Ouders kunnen hun kinderen brengen en rond 16.00 uur weer ophalen.








Nieuwsbrief december 2016

Geplaatst 22 dec. 2016 06:34 door Els de Haan

NIEUWSBRIEF DECEMBER


Het einde van 2016 is alweer in zicht. Gelukkig geldt dit nog niet voor het schooljaar. We hebben nog veel fijne leermomenten voor de boeg. In deze nieuwsbrief leest u o.a. over de taalreizen, het schoolfeest, de excursies naar Engeland en de Dag van de Franse taal.  De rapporten van dit schooljaar worden deze week mee naar huis gegeven.


Wij wensen u alvast fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!!


Vriendelijke groet,

Team Tjalling Koopmans



Taalreizen schooljaar 2017

Vanaf klas 1 gaan onze leerlingen op reis. Klas 1 gaat naar Amsterdam, klas 2 en klas 3 gaan naar Engeland en Frankrijk. Klas 4 gaat naar Frankrijk en Duitsland of Spanje. Hieronder de data op een rij:

6 februari t/m 10 februari: klas 4 naar Frankrijk

20 maart t/m 24 maart: klas 1 naar Amsterdam

14 mei t/m 19 mei: klas 2 naar Frankrijk

7 mei t/m 12 mei: klas 3 naar Vichy, Frankrijk

26 juni t/m 30 juni: klas 4 naar Duitsland

26 juni t/m 30 juni: klas 4 naar Spanje



Schoolvakanties 2016/2017


Kerstvakantie:  24 december t/m 8 januari

Voorjaarsvakantie: 18 februari t/m 26 februari

Pasen: 17 april

Meivakantie: 22 april t/m 30 april

Hemelvaart: 25 mei t/m 28 mei

Pinksteren: 5 juni    

Zomervakantie: 22 juli t/m 3 september



Dag van de Franse Taal


Bonjour,

Sinds 3 jaar wordt er landelijk een Dag van de Franse Taal georganiseerd. Honderden scholen doen hier aan mee. waaronder ook de eersteklassers van het TKC.

De afgelopen twee jaren konden leerlingen van het TKC kennismaken met enkele Franse culinaire hapjes, denk aan stokbrood met brie en voor de dappere leerlingen slakken.

Dit jaar werden er tijdens de Franse leskaarten gemaakt met Franse slogans en posters met Frankrijk als onderwerp.  

Nikki Smit, de schrijfster van o.a. 100% Coco Paris had de posteropdracht bedacht en zij heeft uiteindelijk de winnaars bekend gemaakt. Helaas zaten onze klassen daar niet bij.  Gelukkig had mevrouw Menninga zelf ook prijzen geregeld, zodat een aantal leerlingen  naar huis gingen met 4-kleurenpennen, stiften, Minions speelkaarten of chocola!

Al met al een zeer geslaagde dag. De posters hangen nu prachtig in het Franse lokaal nummer 1. Kom gerust een kijken.


Cordialement,

Madame Menninga







Sinterklaas klas 1


Toch altijd weer spannend met lootjes trekken, wie heeft wie?

En wat hebben de leerlingen hun best gedaan met het maken van surprises. Met prachtige gedichten over Sinterklaas die weer zat te denken wat hij zou moeten schenken. Dit jaar in 1a zelfs met een zelfgemaakte Sinterklaas Kahoot, met dank aan Anselm en Tim.

Onder het genot van veel pepernoten en chocolademelk een leuke Sinterklaasviering.



Filosofie


Op 22 december 2016 is kinderyoga-juf Saskia Valk weer op het TKC te gast geweest. Haar les is onderdeel van het lesprogramma over de vraag: Wat is de mens?

Hiervoor is de filosofie van onder andere Descartes, Plato en Aristoteles bestudeerd. Na vele lessen over mensbeelden, dualistisch, monistisch en materialistisch, was het tijd voor de praktijk. Niet leren over het verband tussen lichaam en ziel, maar het ervaren.


Hieronder de verbeelding van het karakter van de mens en de rol van de ziel. Door Sander ten Brinke 1B





Museum Boerhaave klas 3


Op 9 december hadden de leerlingen van klas 3 een ander programma dan gewoonlijk op de vrijdagmiddag.

Speciaal voor klas 3 kwam er een museum uit Leiden; museum Boerhaave, een gastles verzorgen op het TKC. Tijdens deze les gingen de leerlingen aan de slag met 11 verschillende wiskunde opdrachten om erachter te komen wat het verschil is tussen wiskunde A en wiskunde B. En om uit te zoeken waar ze het beste in zijn en wat ze het leukste vinden.

Hartstikke handig natuurlijk, omdat klas 3 dit jaar moet gaan beslissen of ze Alfa of Beta gaan volgen in de bovenbouw en dat betekent dus een verschil in het soort wiskunde dat gevolgd wordt in de bovenbouw.


IMG_1842.JPG wordt weergegeven IMG_1847.JPG wordt weergegeven IMG_1850.JPG wordt weergegeven


De uitkomsten van de leerlingen waren erg divers. Na de gastles van het museum had elke klas een persoonlijk programma met de mentor. Zo werd er in sommige klassen gezellig sinterklaas gevierd, terwijl er in een andere klas pizza's werden besteld.



Cambridge klas 3


Op 20 november vertrok klas 3 vroeg in de ochtend naar Cambridge, Engeland.

Op dIMG_1738.JPG wordt weergegevene heenreis was er een beetje vertraging ontstaan, omdat er in de ochtend een aantal boten uit waren gevallen in verband met het weer. Hierdoor hebben we anderhalf uur in Duinkerke op de boot moeten wachten, maar verder verliep de reis zonder problemen. De week in Cambridge was volgepland met verschillende activiteiten. Met als hoogtepunt een dag naar London! Hier hebben we een stadswandeling gemaakt langs de London eye, Big Ben, Houses of Parliament en de Westminster Abbey. Verder is er een bezoekje gebracht aan the British Museum, waarna de leerlingen hun langverwachte vrije tijd hadden in London! De sfeer zat er de gehele week goed in en de Mc Donalds en de Subway hebben vast en zeker veel verdiend deze week!


Door team leerjaar 3



Schoolfeest Disney



Afgelopen vrijdag was het schoolfeest van klas 1 en 2. Het was een prachtfeest.

De leerlingen hadden naar mijn idee heel veel lol en niet te vergeten de leraren ook. Er werd veel gedanst en ook de polonaise was niet vergeten. Het was een fantastisch feest en de DJ heeft het ook SUPER gedaan. We bedanken als feestcommissie alle vrijwilligers. Ook mevrouw Jagersma en Meneer de Haas zijn niet te vergeten, ze hebben ons als Feestcommissie in het gareel weten te houden. Tijdens een schoolfeest kan het bijna niet missen dat er een Koning en Koningin wordt gekozen. Jasmijn werd met haar prachtige Belle jurk de Disney Koningin en Ids werd met zijn prachtige zelfgemaakte Olaf kostuum de Disney Koning van het feest. Allebei Gefeliciteerd! En veel plezier met jullie prijs: de gouden kroon en een bioscoopbon.  Het was de bedoeling dat alle leerlingen in kostuum naar het feest kwamen en wat kwamen er mooie outfits voorbij; Olaf, Pocohontas, Jack Sparrow, Cruella de Vil, Minnie Mouse, Belle, Roodkapje, Dark vader, Leia, Rey, Shrek, Mary Poppins, Wicked Witch, verschillende Prinsessen en nog veel veel meer.


Isa van der Leest 1A







WeCycle-actie geslaagd!


Onze school heeft zich opgegeven voor de WeCycle actie. Het doel was om minimaal 75 apparaten in te zamelen. Dat is gelukt! Bedankt allemaal voor het inleveren van jullie kapotte apparaten! Deze worden nu allemaal netjes gerecycled. Kijk op www.wecycle.nl voor meer informatie over recyclen.










Brede SvPO beter dan categoraal Gymnasium of Vwo

Geplaatst 18 okt. 2016 23:47 door Redactie SvPO

Vaak kiezen leerlingen met een Vwo-advies voor een categoraal Gymnasium of een aparte Vwo-school. Dat zou beter zijn dan een gemengde school waar ook Havo wordt gegeven. Dat klopt echter niet voor scholen voor persoonlijk onderwijs (SvPO): Leerlingen met Vwo-advieshalen daar betere resultaten dan op een categorale school.


Dat blijkt als we de resultaten naast elkaar leggen van leerlingen met een Vwo-advies op een SvPO en op een categoraal gymnasium. Als voorbeeld nemen we het Ignatius Gymnasium in Amsterdam.


Resultaten van leerlingen met Vwo-advies

SvPO categoraal
gymnasium
geslaagd zonder ooit te doubleren % 100 89
cijfer centraal examen (gem.) 7,0 6,9
aantal examenvakken (gem.) 9,4 8,2
dubbel uitstroomprofiel % 100 56
cijfer rekentoets (gem.) 8,5 7,3
cum laude geslaagd % 35 onbekend
(Klik hier voor verantwoording van de cijfers.)


Vwo'ers halen op een brede SvPO niet alleen betere resultaten, ze ontmoeten er ook meer andere leerlingen. Daarmee sporten ze samen, gaan gezamenlijk op taalreis, etc. Daardoor bouwen ze bredere sociale vaardigheden op dan Vwo'ers op een categorale school, die alleen contact hebben met andere Vwo'ers en Gymnasiasten.

Alle SvPO leerlingen slaagden overigens ook nog voor twee bachelorvakken van een universitaire studie. Omdat het een goede voorbereiding op de studie geeft, laten we dat alle Vwo'ers doen - niet alleen een select groepje.

NIEUWSBRIEF SEPTEMBER 2016

Geplaatst 27 sep. 2016 00:48 door Els de Haan


Het nieuwe schooljaar is alweer een aantal weken aan de gang. In deze nieuwsbrief leest u onder meer over de uitbreiding van het team, de studiereizen en onze informatiedagen.



Nieuwe docenten

Het Tjalling Koopmans College is weer een leerjaar rijker. Ons vierde leerjaar heeft 8 nieuwe lokalen gekregen om in door te kunnen groeien. Niet alleen het leerlingenaantal is toegenomen, ook het aantal docenten is gegroeid. Het team bestaat nu uit 31 docenten, 1 schoolleider en 1 conciërge.



Schoolvakanties 2016

Herfstvakantie - 15 oktober t/m 23 oktober

Kerstvakantie    - 24 december t/m 8 januari



Taalreizen schooljaar 2016/2017

Vanaf klas 1 gaan onze leerlingen op reis. Klas 1 gaat naar Amsterdam, klas 2 en klas 3 gaan naar Engeland en Frankrijk. Klas 4 gaat naar Frankrijk en Duitsland of Spanje. Hieronder de data op een rij:

30 oktober t/m 4 november: klas 2 naar Engeland

20 november t/m 25 november: klas 3 naar Engeland

6 februari t/m 10 februari: klas 4 naar Frankrijk

20 maart t/m 24 maart: klas 1 naar Amsterdam

14 mei t/m 19 mei: klas 2 naar Frankrijk

7 mei t/m 12 mei: klas 3 naar Vichy, Frankrijk

26 juni t/m 30 juni: klas 4 naar Duitsland

26 juni t/m 30 juni: klas 4 naar Spanje



Feestelijke eerste dag voor de Ida Gerhardt Academie



Foto:

Op maandag 22 augustus opende onze school in Geldermalsen haar deuren.   

80 leerlingen stroomden naar binnen om, samen met het docententeam, het schooljaar feestelijk te openen.  Het ziet er heel erg gezellig uit en stiekem zijn we hier een beetje jaloers op de taart en de ballonnen!







Franse les, klas 1

De eerste weken Franse les zitten er alweer op. De leerlingen komen de les binnen met een: "Bonjour".

We beginnen de les altijd met een gesprekje:

Comment tu t'appelles? Je m'appelle... Tu as quel âge? J'ai douze ans. Iedere week komt er een vraag bij.

Hierna krijgen de leerlingen een uitleg over een grammatica onderdeel. Voor dit hoofdstuk zijn dit de lidwoorden de/het (le-la-l'-les) en een (un-une-des) en de persoonlijke voornaamwoorden hij en zij (il-elle). We oefenen dit extra met behulp van een spelletje of een liedje.

En daarna gaan de leerlingen aan de slag met de modules. We doen 3 weken over een hoofdstuk. In de vierde week volgt de toets.

De leerlingen maken de apprendres (woordjes) thuis. In het leerlingenportaal kunt u zien of ze bij zijn. Per week maken de leerlingen 7 apprendres thuis.

De leerlingen verlaten het lokaal weer met een: Au revoir".

Vorige week zijn we begonnen met de film: La guerre des boutons".

Deze film wordt in het Frans bekeken met Nederlandse ondertiteling, om zo vertrouwd te raken met de Franse klanken en de cultuur.


Afbeeldingsresultaat voor la guerre des boutons



Heeft u vragen betreffende de Franse les, mail me dan:

m.menninga@svpo.nl


cordialement,

madame Menninga



Informatiedagen

Wanneer u via onze website www.tjallingkoopmans.svpo.nl vrijblijvend heeft gereserveerd voor het Tjalling Koopmans College en uw kind gaat in het schooljaar 2016/2017 voor het eerst naar het voortgezet onderwijs, dan ontvangt u een uitnodiging voor onze informatiedagen.

De informatiedagen zijn alleen voor leerlingen uit groep 8 waarvoor gereserveerd is.


Is er iemand in uw omgeving geïnteresseerd in deelname  aan de informatiedagen, maar heeft diegene nog niet gereserveerd, dan kan dat alsnog via onze website (onder de knop: reserveer tijdig) - http://www.svpo.nl/tjallingkoopmans/reserveren.asp




Energiedrankjes

Leerlingen van klas 3 en klas 4 mogen tijdens de pauzes het schoolplein verlaten.  Leerlingen in klas 1 en 2 blijven tijdens de pauzes in de kantine of op het plein. In de kantine ligt vers fruit. Leerlingen kunnen hier dagelijks één van pakken. Daarnaast is het belangrijk dat de leerlingen voldoende eten en drinken (vooral water) bij zich hebben.  

Docenten zien in de pauzes toch nog veel kinderen die energiedrankjes drinken.

Energiedrankjes zijn helaas erg ongezond voor kinderen. In het televisieprogramma ‘Radar’ wordt hier aandacht aan besteed:

http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/12-09-2016/energiedrankjes-1/




Een mooie prestatie


"Op 27 juli heeft Imre Monzón, leerling uit klas 2A, samen met zijn vader (en nog een paar mensen) de Gran Paradiso beklommen. Deze berg, gelegen in de Alpen in het Noord-Westen van Italië is 4160 meter hoog. Op 26 juli liepen ze vanuit het dal (op 1600 meter) naar de Vitorio Emmanuël hut op 2700 meter om de dag daarna onder begeleiding van een berggids naar de top te gaan (en direct weer terug naar de hut, ruim 1400 hoogtemeters). De dag daarna daalden ze weer af naar het dal. Een fraaie prestatie!".


Ingestuurd door Igor Monzón


Bij het madonna beeld op de top.jpg




Jeugdteams Tytsjerksteradiel

Bij de Jeugdteams van Tytsjerksteradiel kunt u terecht met al uw vragen over opvoeden en opgroeien. De gezinswerkers van deze teams ondersteunen jeugdigen in de leeftijd van 0 tot 18 jaar en hun ouders / verzorgers als er vragen of problemen zijn.

Vragen
Ouders en opvoeders kunnen diverse (hulp)vragen hebben. Heeft mijn kind ADHD? Welke zorg past er bij mijn kind? Is mijn kind dyslectisch? Waarom is mijn kind zo angstig? Mijn kind eet slecht, wat kan ik doen? Waarom is mijn kind altijd zo boos? Ontwikkelt mijn kind zich wel goed? Met al dit soort vragen kunt u bij de Jeugdteams terecht.

Professionals
In de Jeugdteams werken professionals. Ze hebben veel ervaring en kennis. Ze werken dichtbij u in de dorpen. Ze geven advies en kunnen uw vragen beantwoorden. Dit kan indien gewenst anoniem. Als u contact opneemt met het Jeugdteam, maakt één van de medewerkers een afspraak met u om langs te komen. Samen gaat u op zoek naar een oplossing die past bij uw situatie.

Netwerk
De Jeugdteams werken vanuit een netwerk en hebben contacten met tal van organisaties in de gemeente. Denk hierbij aan scholen, consultatiebureaus, politie, Dorpenteams of vrijwilligersorganisaties. Ze reageren op de signalen die ze via dit netwerk krijgen. Daarom zijn de gezinswerkers uit de teams gekoppeld aan een dorp.

Hurdegaryp
Voor Hurdegaryp en het Tjallinga Koopmanscollege is uw contactpersoon Lotte van Hoenselaar.
Zij is gezinswerker in het Jeugdteam van Tytsjerksteradiel.

U kunt in contact komen met Lotte via de school of rechtstreeks contact met haar opnemen via: lvanhoenselaar@jeugdteamtd.nl

Ze is bereikbaar op maandag, dinsdag en woensdag en donderdag.

Jeugdteam
Wilt u meer informatie over de Jeugdteams en Dorpenteams in Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen? Kijkt u dan eens op de site www.cjgachtkarspelen-tytsjerksteradiel.nl.nl . Op deze site kunt u alle vragen en antwoorden vinden over zorg, werk en jeugd.

Heeft u een (hulp)vraag? Dan kunt u contact opnemen met het Jeugdteam.
Als u in Tytsjerksteradiel woont, kunt u bellen met 088 – 533 53 33 of mailen naar info@jeugdteamtd.nl

 


Nieuwsbrief juli 2016

Geplaatst 7 jul. 2016 04:23 door Janneke Peters

Al lijkt het sommige dagen net herfst, de zomervakantie staat voor de deur! In deze laatste nieuwsbrief van het schooljaar o.a de excursies naar Frankrijk, kennismaking nieuwe leerlingen, nieuwe collega’s en lokalen en bezoek aan imker.


Belangrijke data

16 juli Zomervakantie

29 augustus Start nieuwe schooljaar


Bovenbouw TKC

Een nieuwe stap in de ontwikkeling van het Tjalling Koopmans College: volgend jaar start de bovenbouw. Met nieuwe lokalen in het bijgebouw en een aantal nieuwe docenten gaan de leerlingen van klas 4 zich klaarstomen voor het examen. Op naar een vergelijkbaar examenresultaat als de Isaac Beeckman Academie in Zeeland!

Een aantal docenten gaat mee naar de bovenbouw, waardoor er ook in de onderbouw nieuwe docenten komen.


Kennismakingsdag nieuwe leerlingen

Woensdag 22 juni j.l. kwamen onze nieuwe leerlingen bijeen om kennis te maken met elkaar en de docenten. De leerlingen hadden voor deze gelegenheid allemaal een moodboard gemaakt.


20160707_130557.jpg

Een greep uit de moodboards


Geslaagde excursies naar Rouen en Vichy

Klas 2 is van 5 t/m 10 Juni naar Rouen (Frankrijk)  geweest en het was een ontzettend geslaagde week! In de ochtend kregen de leerlingen Franse les en in de middag was er een programma opgesteld met onder meer een lichtshow, een middag vrij in de stad, het klimpark en een  museum. ‘s Avonds aten ze bij hun gastgezin. Klas 3 ging van 12 t/m 17 juni naar Vichy. Klas 3E (onze vmbo-tl klas) heeft geen Frans. Zij hebben een maatschappelijke stage gedaan tijdens deze week.


Johannes Postma, klas 2A:

“Zenuwachtig zaten wij met z’n allen te wachten in de lokalen totdat we de bus in mochten om de beste plekjes te bemachtigen. Klokslag 8 uur, daar gingen we dan richting Rouen. Na een lange reis met hier en daar nog een stop om wat te eten waren we dan toch eindelijk aangekomen. Allemaal pakten we onze spullen uit de bus en moesten we wachten op de gastgezinnen. Wat we moesten gaan zeggen met de kennismaking hadden we al héél vaak gerepeteerd, maar toch bleef het spannend. ‘s Avonds waren we dan eindelijk bij het gastgezin. Snel al onze spulletjes op z’n plek zetten en wachten totdat we zouden worden geroepen. Wij maakten ons al helemaal zorgen of we wel te eten zouden krijgen, maar het bleek achteraf heel normaal te zijn om in Frankrijk om 8 uur ‘s avonds nog maar eens te gaan eten. Het Franse eten was gelukkig wel heerlijk ook al kreeg je bij het voor en nagerecht stokbrood. Als er wat over was van het stokbrood, nou dan kregen we de volgende ochtend het als ontbijt, maar dan taai en uitgedroogd.

Maandagochtend moesten we al vroeg uit bed. Eerst snel douchen en wat eten en vervolgens naar de taalschool. Per klas werden we door onze Franse docent(e) opgehaald. De lessen waren wel makkelijk te volgen ook al werd de grammatica hier en daar wel wat ingewikkeld. Die zelfde middag mochten we de stad verkennen door middel van een selfie opdracht, maar we waren toch het meeste te vinden in één van de supermarkten of eetgelegenheden. Toen we weer door het gastgezin werden opgehaald, gingen we toch maar eens de eerste gesprekken aan. We bespraken het actuele nieuws en dat was nog best te doen. Verder hebben we die week nog een museum bezocht, zijn we naar een klimpark geweest en zijn we nog naar een middelbare school geweest. Vrijdag was het dan alweer tijd om naar huis te gaan. Kortom: het was een hartstikke leuke taalreis!”


De ervaringen uit klas 3:

“Met goede moed op weg naar Vichy. In de bus was het erg gezellig, maar hoe dichter Vichy naderde, hoe spannender het werd. In een Frans gastgezin is toch best wel spannend. Maar toen de leerlingen er waren, was het best oké. Sommigen hadden zelfs een huis met zwembad!

Het weer was fenominabel: tijdens de super fantastische verkenningstocht door Vichy regende het en ook het sporten dreigde in een waterplas te vallen. Een hilarische Franse film bood uitkomst. Een dappere groep heeft nog een poging gedaan tot een goede rugbymatch en ook Nederland – Mexico werd een spannende wedstrijd.

Op woensdag hebben we een vulkaan bedwongen en getemd. De Puy-de- Dome was 1464 meter, best een aardige klim en niet iedereen kon het shirt droog houden. Een regenbui op de top viel ons op de kop.

Donderdag stond Clermont Ferrand op het programma. Wederom een zeer leerzame tocht door de stad onder begeleiding van twee knappe Fransozen. Daarna lekker wat vrije tijd waarin er haute cuisine gegeten werd en geshopt in alle glitter en glamour winkels in de prachtige adembenemende zwarte lavastenen stad.

En toen restte ons nog een prachtige thuisreis begeleid door onze uitermate grappige chauffeur die een grote liefhebber van de Mac was.

Al met al een geslaagde talenreis.”


Rouen


Vichy


Bezoek klas 1 aan de imker

Net als vorig jaar zijn de leerlingen van klas 1 naar de dorpstuin in Hurdegaryp geweest om meer te leren over het werk van de imker en het belang van de bijen. Ook mochten ze even van van de honing proeven. Gelukkig was het een prachtige, zonnige dag en zoemden de bijen ons om de oren terwijl de imker zijn verhaal vertelde.


Klas 1 bij de imker


Mooie examenresultaten IBA

Op de Isaac Beeckman Academie, onze zusterschool in Zeeland, zijn de examens achter de rug. Het examenresultaat is binnen van de 1e lichting Vwo'ers en de 2e lichting Havisten:

Havo 95,1% geslaagd, vrijwel allemaal met dubbel profiel. 5% cum laude. Gemiddeld SE=6,6 en CE=6,2

Vwo 95,3% geslaagd, allemaal dubbel profiel, 23% cum laude. SE=7,4 en CE=6,7


Het is een uitzonderlijk resultaat, helemaal omdat er relatief veel leerlingen boven hun basisschooladvies zitten. We bieden leerlingen kansen die ze anders niet hadden gehad. En omdat we heel weinig zittenblijvers hebben, resulteert het hoge slagingspercentage bovendien in een super hoge doorstroom. Vermoedelijk de hoogste van het land. Het is een mooie basis om persoonlijk onderwijs verder te ontwikkelen.





Nieuwsbrief april 2016

Geplaatst 7 apr. 2016 11:35 door Janneke Peters   [ 8 apr. 2016 02:29 bijgewerkt ]

Nu het voorjaar is aangebroken, is het weer tijd voor nieuws vanuit het Tjalling Koopmans College. In deze nieuwsbrief onder meer verhalen over de Amsterdamexcursie, een inspirerende gastles bij Engels en prachtige creaties die zijn ontstaan bij tekenen.



Belangrijke data

23 april t/m 8 mei: Meivakantie

16 mei: Pinksteren

5 t/m 10 juni: Klas 2 naar Rouen, Frankrijk

12 t/m 17 juni: Klas 3 naar Vichy, Frankrijk

16 juli t/m 28 augustus: Zomervakantie



Laptop

Op het TKC werken we iedere dag met laptops. Het kan dus wel eens voorkomen dat er problemen met de laptop zijn. Erg vervelend natuurlijk, maar gelukkig kan Willem dit in veel gevallen oplossen. Er zijn een paar vaste momenten op de dag waarop je naar Willem kunt gaan voor vragen of problemen met de laptop:


- vóór het begin van het 1e blok om 08:50

- tijdens de pauze's

- na schooltijd


Op deze manier hoef je tijdens de lessen het lokaal niet uit. Bij laptopproblemen die niet direct op te lossen zijn, kun je gebruik maken van een leenlaptop. Mocht je zonder laptop in de les zitten, dan kun je altijd nog verder werken in een schrift.



I Amsterdam

De leerlingen van klas 1 zijn van 14 t/m 18 maart naar Amsterdam geweest. Het was een week vol cultuur en ontdekking. Op het programma stonden o.a. het Rijksmuseum, de musical Pippin, het Anne Frank huis, Artis en Nemo. Hieronder een paar reacties van de leerlingen van klas 1d.


Joas: “Ik vond het leuk dat je je eigen huisje had op de camping en dat er een verwarming in zat.”


Sara: “Ik vond het programma er leuk en interessant, maar het vele lopen vond ik niet altijd leuk.”


Tim: “De activiteiten vond ik minder leuk, want ik had alles al gezien. De huisjes en het vrij rondlopen was wel leuk.”


Niels: “Body Worlds en vrij rondlopen was het leukst.”


Birgit en Hester: “Amsterdam was heel leuk. Wij vonden Foam heel leuk en door de stad lopen en shoppen. Het was heel gezellig. Je leert de kinderen van je school beter kennen. Amsterdam was goed geslaagd, super gezellig en leuk!”


Danielle: “De camping was erg leuk, maar de kachels waren vervelend. Het leukste vond ik Nemo, Body Worlds en het Anne Frank huis. Erg indrukwekkend. Je leert je klas/school veel beter kennen.”


Amarins: “Het Anne Frank huis vond ik het meest interessant. Je kon goed zien hoe ze toen hebben geleefd.”


Nanet: “Amsterdam was een leuke ervaring. De camping was leuk en het programma goed, alleen wel strak. Nemo vond ik het leukst, omdat je daar alles zelf mag uitproberen.


Gerben: “Ik kwam pas donderdag naar Amsterdam, omdat ik een blessure had. Toch heb ik nog twee leuke dagen gehad. Nemo was erg leuk en de musical Pippin was ook erg leuk en indrukwekkend, maar wel lang.”


Marte: “Ik vond de Amsterdamweek heel leuk, maar wel vermoeiend. De pipowagens waren heel leuk en ik zou het zo nog een keer doen!”


IMG-20160317-WA0003.jpgIMG-20160316-WA0008.jpg
Experimenteren bij Nemo en de heren van klas 1B bij de nachtwacht.


Onze heldin

We kunnen natuurlijk niet voorbij gaan aan het dappere optreden van Gretha van der Veen tijdens een willekeurige les Nederlands met klas 2C. Zij aarzelde niet en kwam in actie toen bleek dat Sander een  jawbreaker in zijn luchtpijp had zitten. Na toepassing van de Heimlich greep kwam de jawbreaker los en kwam Sander met de schrik vrij. Later kwam Sander, samen met zijn vader, een bloemetje langs brengen om mevrouw Van der Veen te bedanken. Een luid applaus van de aanwezige leerlingen in de kantine maakte het moment compleet.



Tekenopdracht ‘De stad’

Leerlingen uit klas 1 zijn afgelopen weken hard bezig geweest met de eindopdracht "de Stad" en dat met bijzonder mooie resultaten!

In de aanloop naar de eindopdracht hebben we ons verdiept in perspectief, collage, het begrip 'metropool' en allerlei beeldende middelen en begrippen die te maken hebben met een stad. De eindopdracht is het maken van een maquette met restmaterialen, tekenmaterialen en eigen vondsten. Impressie zijn de fotocollages.

































Gastles van Joop Gottmers
Op woensdagmorgen 24 februari heeft klas 2 bezoek gehad van Joop Gottmers. Hij is Europees kampioen boksen geweest en Nederlands kampioen full contact, maar heeft ook een verleden als drugsbaas. Ruim tien jaar geleden is hij op wonderbaarlijke wijze vrijgekomen en heeft besloten zijn leven om te gooien. Met zijn kennis en ervaring over drugs, alcohol en nicotine wil hij jongeren waarschuwen voor de gevaren hiervan. Die morgen gaf hij drie blokken les over dit onderwerp. Hij vertelde daarbij openhartig over zijn eigen leven en stond steeds stil bij keuzemomenten. Ga ik kiezen met mijn verstand of met mijn gevoel? Groepsdruk zorgt er vaak voor dat we keuzes maken waar we achteraf spijt van hebben. Met humor en een onvergetelijk Rotterdams accent bracht hij zijn kennis en ervaring over. Het was een inspirerende morgen waar die week nog veel over werd nagepraat. Haiku maken bij Nederlands De haiku is een kort, niet-rijmend gedicht. De basis van een haiku is de zintuiglijke ervaring van de dichter. Een haiku bestaat vaak uit drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen.


Deze gedichten zijn geschreven door leerlingen uit klas 1:


In galop                                                

Mijn hart in mijn keel

We gaan zo snel als de wind

We hebben vleugels


Het verhaal

Letters en zinnen

Het zijn net instrumenten

Voor een prachtig iets


Lente

Mooie insecten

Heel veel planten en bloemen

Zonnebloempitten


glijdend door de straat

rollend maar toch ook zwevend

je gaat lekker hard


Langs de oceaan

Rood kondigt de avond aan

Langzaam valt de nacht


Regen

getik op het raam

de druppels glijden omlaag

de kat spint heel zacht


schelden mag echt niet

zeg maar gewoon kokosnoot

dat is veel beter


Ik kan het niet meer,

Deze lange afstandsvlam.

Koelkast kom naar mij


Dansend

Dansend over straat.

Zonder muziek in je hoofd.

Lachend naar de zon.


Alleen

Tussen twee Bomen.

Te staren naar de lucht.

Helemaal alleen.


Duivelse konijntjes

Een groene weide

Vol met kleine konijntjes

Alleen in de nacht


Op de planken

het doek gaat open.

de zenuwen zakken weg.

het publiek is trots.


Zomer

Een bloem aan de weg

Een geur vol met verlangen

Zin in de zomer



Beestjes
Zo nu en dan komt er bij enkele kinderen op school hoofdluis voor. Dit kan ieder kind en iedere volwassene overkomen en is geen schande. Het is wel van belang de hoofdluis direct te behandelen om verdere verspreiding te voorkomen.

Eén van de ouders van onze kinderen is zo attent geweest direct contact op te nemen nadat in het gezin hoofdluis is geconstateerd. Om uitbreiding te voorkomen, vinden we het van belang om u hiervan op de hoogte stellen. U kunt zelf uitbreiding van hoofdluis tegengaan. We raden u daarom aan om bij alle gezinsleden de haren te controleren.

Hoofdluizen zijn kleine, grauwe beestjes. Een volwassen hoofdluis is bijna zo groot als de kop van een lucifer. Neten zijn eitjes van de luizen. Meestal zijn ze wittig van kleur en lijken ze op roos. Roos zit echter los in het haar, terwijl neten in het haar vastgekleefd zitten en moeilijk los te krijgen zijn.

Als u hoofdluizen en/of neten constateert, dan kunt u deze goed bestrijden met een speciale hoofdlotion. Deze middelen zijn verkrijgbaar bij apotheek en drogist.

Het is onnodig en onverstandig om het haar te wassen met een lotion als u geen neten of luizen hebt gevonden.

Tips voor behandeling kunt u ook vinden op de website van de GGD: www.ggdfryslan.nl (zoek op trefwoord ‘hoofdluis’)

Hoofdluizen kunt u tijdig ontdekken door wekelijks te kammen met een stofkam.

Als u neten of luizen bij uw kind vindt, wilt u dit dan melden aan de school, liefst nog dezelfde dag?

Als iedereen meewerkt, blijven we hoofdluis de baas.


Met vriendelijke groet,

Team Tjalling Koopmans College


Nieuwsbrief december 2015

Geplaatst 15 dec. 2015 03:46 door Janneke Peters   [ 15 dec. 2015 05:19 bijgewerkt ]

De dagen zijn kort en nat, maar de gezellige feestdagen zijn in zicht! Het kerstrapport komt er weer aan en we hebben weer meerdere informatiedagen op de kalender staan. Verder in deze nieuwsbrief leest u o.a. over de excursies naar Engeland en de Dag van de Franse taal.


Wij wensen u alvast fijne feestdagen en een schitterend nieuwjaar!!


Vriendelijke groet,

Team Tjalling Koopmans



20151211_111740.jpg

Wisseling van de wacht bij tekenen

Deze laatste week voor de kerstvakantie is Daniëlle Boorsma weer teruggekeerd op het TKC. Gedurende haar zwangerschapsverlof heeft Frouckje Jagersma de tekenlessen verzorgd. Ze heeft samen met de leerlingen voor de geboorte van baby Lucas een prachtige slinger gemaakt. Complimenten voor Mw. Jagersma en alle leerlingen!



Excursies naar Engeland

Klas 2 en 3 zijn een week op excursie geweest naar Engeland, respectievelijk naar Bury St Edmunds en Cambridge. Leerlingen en begeleiders hebben een fantastische week gehad! Hieronder leest u hoe Ravi Pakker uit klas 2A de reis heeft ervaren.


“A couple of weeks ago, I went to Bury st. Edmunds in England. I had a really good time apart from school. My host family was really nice and they had two little children and three big children. The big kids were most of the time at school, but the small ones were only two and three years old. They were really cute and not shy at all. The parents were also really nice to Remy and me. They took good care of us and their food was really good. The school wasn’t really the most fun part, it was probably even my biggest downside to the trip. What I did think was fun, were the trips to Norwich and Ipswich and of course my stay in the host family. The afternoon activities like going to the other towns were indeed much fun. We did a city tour with our school teacher and after that, we had free time to shop or do other things in the towns. I would really recommend visiting Bury st. Edmunds if you are close to it or just want to go on vacation to England because it’s a fun town with a lot of old buildings.”


IMG_9006.JPGIMG_8948.JPG



Dag van de Franse Taal

In november was er de Dag van de Franse Taal. Op veel scholen in Nederland waren er activiteiten om de Franse taal te promoten. Zo ook op het Tjalling Koopmans College. Deze dag konden de leerlingen smullen van stokbroodjes Brie, Camembert, snoepjes van Napoleon en voor de waaghalzen: des escargots! Verder hebben de leerlingen Franse spellen ontworpen. Deze gaan ze in de week voor de Kerstvakantie nog een keer spelen. Ook zijn er mooie Franse posters gemaakt voor het Franse lokaal.

C’était super!



20151203_152651.jpg

Sinterklaasviering

Sint Nicolaas is ook de leerlingen op het TKC niet vergeten! In de dagen voor het Sinterklaasweekend hebben de leerlingen Sinterklaas gevierd in de klas. De cadeaus vlogen om de oren en ook de surprises waren dit jaar erg mooi!



Inzamelingsactie voor vluchtelingen

Wij, Jasmijn (2c), Lysanne (2c), Nine (2c), Janne (2b), Lyan (2a) en Alisia (2a) zijn 16 oktober begonnen met een inzamelactie voor de vluchtelingen. Wij kwamen op dat idee door al de nare berichten op het journaal, radio en andere media. Ons plan was om zo veel mogelijk kleding, schoenen, speelgoed, etc. in te zamelen en dat dan vrijdag 6 november 2015 naar het Rode Kruis in Leeuwarden te brengen. In het begin kregen wij negatieve reacties, maar tot onze verbazing hebben we rond de 15 zakken vol met kleding, schoenen, etc. opgehaald! Wij waren erg blij met de opbrengst en bedanken daarom ook alle mensen die wat hebben gedoneerd aan onze actie. We hopen dat de vluchtelingen er wat aan hebben!


image4.JPGimage1.JPG



Informatiedagen

De informatiedagen zitten inmiddels helemaal vol. Natuurlijk is het wel mogelijk om uw kind in te schrijven vanaf januari. Hierover ontvangt u te zijner tijd bericht. Uiterlijk 1 maart wordt uiteindelijk bekend gemaakt of uw kind een plek heeft op het Tjalling Koopmans College in het schooljaar 2016/2017.



Verlofdagen

Het opnemen van verlofdagen buiten de reguliere vakanties is voor veel ouders erg prettig, maar hier zijn wel voorwaarden aan verbonden. Allereerst dienen verlofdagen minimaal twee weken van tevoren aangevraagd te worden. Daarnaast is het belangrijk dat leerlingen die door het opnemen van verlofdagen toetsen missen zelf naar de vakdocent toegaan om een andere datum af te spreken.



Jeugdteams Tytsjerksteradiel

Bij de Jeugdteams van Tytsjerksteradiel kunt u terecht met al uw vragen over opvoeden en  opgroeien. De gezinswerkers van deze teams ondersteunen jeugdigen in de leeftijd van 0 tot 18 jaar en hun ouders / verzorgers als er vragen of problemen zijn.


Vragen

Ouders en opvoeders kunnen diverse (hulp)vragen hebben. Heeft mijn kind ADHD? Welke zorg past er bij mijn kind? Is mijn kind dyslectisch? Waarom is mijn kind zo angstig? Mijn kind eet slecht, wat kan ik doen? Waarom is mijn kind altijd zo boos? Ontwikkelt mijn kind zich wel goed? Met al dit soort vragen kunt u bij de Jeugdteams terecht.


Professionals

In de Jeugdteams werken professionals. Ze hebben veel ervaring en kennis. Ze werken dichtbij u in de dorpen. Ze geven advies en kunnen uw vragen beantwoorden. Dit kan indien gewenst anoniem.  

Als u contact opneemt met het Jeugdteam, maakt één van de medewerkers een afspraak met u om langs te komen. Samen gaat u op zoek naar een oplossing die past bij uw situatie.


Netwerk

De Jeugdteams werken vanuit een netwerk en hebben contacten met tal van organisaties in de gemeente. Denk hierbij aan scholen, consultatiebureaus, politie, Dorpenteams of vrijwilligersorganisaties. Ze reageren op de signalen die ze via dit netwerk krijgen. Daarom zijn de gezinswerkers uit de teams gekoppeld aan een dorp.


Lotte.PNG

Hurdegaryp

Voor Hurdegaryp en het Tjalling Koopmans College is uw contactpersoon Lotte van Hoenselaar. Zij is gezinswerker in het Jeugdteam van Tytsjerksteradiel.


U kunt in contact komen met Lotte via de school of rechtstreeks contact met haar opnemen via:

lvanhoenselaar@jeugdteamtd.nl


Ze is bereikbaar op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag.


Tichtby Elkoar

Wilt u meer informatie over de Jeugdteams en Dorpenteams in Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen?

Kijkt u dan eens op de site www.tichtbyelkoar.nl. Op deze site kunt u alle vragen en antwoorden vinden over zorg, werk en jeugd.


Heeft u een (hulp)vraag? Dan kunt u contact opnemen met het Jeugdteam.

Als u in Tytsjerksteradiel woont, kunt u bellen met 088 – 533 53 33 of mailen naar:

info@cjgtytsjerksteradiel.nl



Klas 1 op survival

Geplaatst 10 nov. 2015 05:45 door Suzan Polet   [ 10 nov. 2015 05:53 bijgewerkt ]

Maandag 2 november hebben alle leerlingen van leerjaar 1 deelgenomen aan de survival sportdag met vooral veel enthousiasme, zweet en tranen (geen bloed gelukkig)!

Het was een mistige dag, maar dit zorgde juist ook voor een intieme en gezellige sfeer.
De activiteiten waaraan de leerlingen hebben deelgenomen waren: survival, boogschieten, gps-tocht (waarbij ze vragen moesten beantwoorden over het vak tekenen) en vuur maken waarbij we een heerlijk broodje knakworst hebben kunnen nuttigen.

De leerlingen en docenten hebben elkaar weer in een hele andere situatie gezien, waarbij de meeste leerlingen aardig uit hun comfortzone gingen maar hier zijn ze keurig mee omgegaan! Door deze teambuilding activiteiten zijn nieuwe vriendschappen ontstaan en bovendien hebben wij als docenten ook een beter beeld van wat voor vlees wij in de kuip hebben. We kunnen zeggen dat vrijwel alle leerlingen ons zeer positief hebben verrast en ze hebben er veel plezier van gehad! De survival sportdag was een groot succes!!
Zie hieronder een foto impressie:




1-10 of 43